شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت حال کارگران خوب می‌شود، اگر «امنیت، معیشت و مسکن» کارگران را دریابید آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣)
سرخط خبرها

قیمت تخم مرغ در بازار مشهد گران‌تر از نرخ مصوب | نرخ دو زرده!

  • کد خبر: ۱۳۵۶۱۹
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
  • ۱
قیمت تخم مرغ در بازار مشهد گران‌تر از نرخ مصوب | نرخ دو زرده!
نرخ مصوب هر کیلو تخم مرغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و فعلا قیمت این محصول در بازار مشهد ۱۵ درصد بالاتر از نرخ مصوب است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ دیروز قیمت هر کیلو تخم مرغ در بازار مشهد به ۴۶ هزار تومان رسیده. یعنی تخم مرغ‌های بی نام و نشان برای مصرف کننده حدودا دانه‌ای ۳ هزار تومان تمام می‌شود. برای اطمینان یک دانه از این محصول با اندازه متوسط را برداشتیم و روی ترازوی سوپرمارکت گذاشتیم، رقم دیجیتالی ترازو عدد ۳ هزارو ۹۸ تومان را نشان داد. تشخیص ارزانی و گرانی بر عهده شما، اما تصور کنید حداقل دستمزد روزانه یک کارگر در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۰ هزار تومان یا به عبارتی معادل ۳ کیلو تخم مرغ است.

باید این را هم اضافه کنیم که نرخ مصوب هر کیلو تخم مرغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و فعلا قیمت این محصول در بازار مشهد ۱۵ درصد بالاتر از نرخ مصوب است. جالب اینجاست که از این قیمت‌ها هم نه تولید کننده راضی است، نه مصرف کننده و نه واسطه‌های فروش. نارضایتی مصرف کننده که از گرانی‌ها روشن است، اما صنعتگران در حوزه مرغ تخم گذار نیز از این قیمت‌ها راضی نیستند و می‌گویند باید تا ۵۰ هزار تومان بالا برود. حالا در این گزارش می‌خواهیم حال و روز تولید و بازار فروش تخم مرغ را با ارائه اعداد و ارقام بررسی کنیم.

فروش تخم مرغ سود ندارد

صاحب سوپرمارکتی در خیابان دانشگاه در پاسخ به این سؤال که یک کیلو تخم مرغ برای مصرف کننده چند است؟ با خنده می‌گوید: قیمت تخم مرغ هم مثل دلار و طلا روز می‌زند. الان به شما قیمت بدهم تا فردا به دردتان نمی‌خورد، اما تا همین نیم ساعت پیش کلی فروش به من ۴۰ هزار تومان قیمت داده است، ولی یک کیلو کارتن ۴ هزار تومانی را هم با قیمت تخم مرغ حساب می‌کند و در نهایت قیمت هر کیلو برای من ۴۳ هزار تومان تمام می‌شود. به شما چند می‌دهم؟ ۴۶ هزار تومان.

حالا در یک کارتن دوازده کیلویی باید ۳۶ هزار تومان سود کنم، اما همین هم نمی‌شود. چرا؟ چون معمولا هفت، هشت تا تخم مرغ تا زمان فروش می‌شکند و همین جا هم بیش از ۲۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم. یعنی شاید ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان سود کنیم شاید هم نه. برای همین فقط برای جوری جنس تخم مرغ می‌آوریم. من نمی‌دانم در مرغداری چند فروش می‌رود، اما تا به دست ما می‌رسد همین می‎شود که گفتم.

مارک دار‌های گران

یک عدد تخم مرغ بی نام و نشان با اندازه متوسط را روی ترازوی دیجیتال سوپرمارکت خیابان صاحب الزمان (عج) می‌گذاریم و قیمتش می‌شود ۳ هزارو ۹۸ تومان. صاحب این مغازه هم تأکید می‌کند که سود این گرانی را ما نمی‌بریم و فقط برای جوری جنس این محصول را می‌آوریم. او می‌گوید: قیمت مارک دار‌های بدون بسته بندی حدود ۱۵۰۰ تومان در هر کیلو بالاتر از معمولی هاست و اگر همان‌ها یک دسته و یک اندازه جدا و بسته بندی شوند دانه‌ای محاسبه می‌شوند و قیمت هر دانه از آن گاهی از ۴ هزار تومان هم بالا می‌زند.

قیمت یک بسته ۹ عددی تخم مرغ در این مغازه ۳۸ هزار تومان و ۱۵ تایی ۵۸ هزار تومان بود. البته صاحب مغازه تأکید می‌کند که در فروشگاه‌های دیگر قیمت این بسته بندی‌ها اگر وکیوم داشته باشد تا ۵ یا ۶ هزار تومان گران‌تر از این خواهد بود. خلاصه اینکه سود تخم مرغ بیشتر از اینکه در خودش باشد در بسته بندی آن است.

کمبود شاید تا ۶ ماه دیگر

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت صنعت تولید تخم مرغ می‌گوید: در حجم تولید فعلا هیچ مشکلی وجود نداریم، اما اگر نحوه قیمت گذاری به همین منوال پیش رود شاید مرغداران برای دوره بعد ظرفیت خود را بازهم کاهش دهند و درنهایت با کمبود تخم مرغ روبه رو شویم.

سید حسین موسوی نژاد، با تاکید بر اینکه انجام ندادن وظایف قانونی از سوی دولت در راستای حمایت از تولید کننده باعث بی انگیزه شدن مرغداران می‌شود می‌افزاید: اگر قیمت‌ها اصلاح نشود مرغدار انگیزه تولید نخواهد داشت و با توجه به اینکه تغییر در وضعیت صنعت مرغ تخم گذار و تولید تخم مرغ خوراکی شش ماه بعد خودش را در بازار نشان می‌دهد در صورت اصلاح نشدن قیمت‌ها با مشکل روبه رو خواهیم شد.

به گفته او، شروع افزایش هزینه‌های تولید از زمانی بود که طرح هدفمند سازی یارانه‌ها آغاز شد، اما به صورت کامل انجام نشد. بر اساس آن قرار بود برای مردم کارت پروتئین در نظر بگیرند و ...، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت و به همین دلیل قیمت گذاری نامناسبی برای تخم مرغ انجام شد، همچنین مسئولان قول داده بودند آن را اصلاح کنند که تاکنون هیچ اصلاح قیمتی انجام نشده است.‌

می‌پرسیم قیمت مد نظر شما چند است؟ رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی می‌گوید: هزینه تمام شده برای ما ۴۵ هزارتومان است اگر ۱۵ درصد هم برای سود مرغدار در نظر بگیریم قیمت در مرغداری باید بالغ بر ۵۰ هزار تومان باشد.

تولید کمتر از ظرفیت بالقوه

موسوی نژاد با اشاره به کاهش ظرفیت تولید در مشهد به دلیل هم خوانی نداشتن قیمت تولید و فروش ادامه می‌دهد: اکنون ظرفیت مرغ تخم گذار مشهد حدود ۵ میلیون و ۵۰۰  هزار کیلو و ظرفیت بالفعل آن ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلو مرغ است. همچنین روزی ۲۰۰ تن تخم مرغ در مشهد تولید می‌شود در حالی که ظرفیت تولید در مشهد حدود ۲۸۰ تن است. به گفته او، میزان مصرف تخم مرغ در مشهد ۱۰۵ تن است و اضافه تولید صادر می‌شود. افزایش ظرفیت تولید تخم مرغ می‌تواند به ایجاد اشتغال و خود کفایی کمک کند.

اگر شرایط تولید فراهم باشد، فعالان این حوزه می‌توانند ظرفیت خود را کامل کنند. رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی می‌گوید: اکنون قیمت ذرت شش برابر و کنجاله سویا پنج برابر نسبت به سال قبل بیشتر شده است. مگر دولت نهاده‌ها را به قیمت سال گذشته به ما می‌دهد که ما به قیمت آن موقع تولید کنیم.  همه هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و تولید کننده واقعا نمی‌تواند با قیمت مد نظر دولت فعالیت کند.

بد نیست در پایان نگاهی نیز به گزارش شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور داشته باشیم. بنابر گزارش مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه قیمت تولیدکننده برای تخم مرغ خوراکی خراسان رضوی ۸۴ درصد بوده است، همچنین بنابر آخرین گزارش متوسط قیمت کالا‌های خوراکی تورم نقطه به نقطه تخم مرغ برای مصرف کننده نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد بوده است. یعنی؛ تورم تولید از تورم قیمت مصرف کننده حدود ۱۷ درصد جلوتر است.

نرخ دو زرده!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
0
0
اونایی که دیروز رفتن تا حرم دستشون درد نکنه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->